Studiedag WVN - aan tafel: een uitgewerkt jaarthema muzische vorming

18/12/2012 - 21:33

'AAN TAFEL: een uitgewerkt jaarthema muzische vorming’ is een workshop uit de 'Studiedag Wijsheid verjaart niet' van 19 november 2008.

In dit praktijkvoorbeeld stellen we een intergenerationeel muzisch project voor dat loopt over een heel schooljaar. Per maand werken de verschillende klassen, samen met de bewoners van het woonzorgcentrum, afwisselend een deel van dit project uit rond het begrip ‘aan tafel’.
Centraal op de speelplaats en in het woonzorgcentrum bouwen we een grote tafel op. Deze blijft een heel jaar lang het centrale punt waarrond de verschillende deelprojecten worden gelanceerd. De tafel vormt een soort podium.

Bij de opening van het schooljaar verzamelen alle kinderen en rusthuisbewoners rond de tafel. Daar wordt het verhaal ‘tafeltje dek je’ verteld. Op het eind van de vertelling komt de ‘knuppel uit de zak’ tevoorschijn. In de zak zit voor elke klasgroep het thema van hun muzisch project.
De kinderen trekken met de opdracht naar de klas. Daar volgt een brainstorming waarin leerkrachten en kinderen invulling geven aan hun project. Daarbij proberen ze de vijf muzische talen te bespelen. Uit de vele ideeën wordt gekozen en ontstaan allerlei unieke muzische activiteiten. Binnen elk deelproject wordt samengewerkt met de bewoners van het rusthuis. Elk deelproject dient minimum één gezamenlijke activiteit te bevatten.
Binnen het rusthuis brengt men de deelprojecten gelijklopend tot leven. De maandthema’s krijgen een concrete uitwerking.
Het project krijgt zijn hoogtepunt door een grootse, gezamenlijke eindhappening die de muren van de school en het rusthuis overstijgt.
Dit project biedt niet alleen een veelheid aan muzische kansen binnen de verschillende klasgroepen, maar draagt ook bij tot een positief muzisch ‘intergenerationeel’ schoolklimaat.
Voor het rusthuis biedt dit project de kans om een gestructureerde intergenerationele samenwerking op te bouwen.

De 5 muzische expressievormen worden uitgewerkt in een samenhangend intergenerationeel geheel.

  1. beeldopvoeding (zich uitdrukken in beelden door materialen en technieken)
  2. muzikale opvoeding (muziek ontwerpen, beluisteren van klank en muziek…)
  3. muzisch taalgebruik (poëzie lezen en schrijven, woordspelingen…)
  4. bewegingsexpressie (kinderdans, expressief karakter van de bewegingen van het lichaam)
  5. dramatisch spel (uiten van eigen ervaringen, gedragingen en gevoelens door middel van woord, gebaren, beeld en klank)