Zorgdag

04/06/2017 - 21:50

In het vijfde of zesde leerjaar kunnen de kinderen deelnemen aan de ‘zorgdag’. Tijdens deze dag draaien kinderen van de derde graad een dag actief mee in het woonzorgcentrum. De kinderen kunnen dan kiezen uit een aanbod van workshops: de verzorging van de kamers, de catering, het onderhoud, de verpleging en verzorging, de animatie, het bestuur en de administratie… Ieder neemt ook deel aan een rolstoeltraining.

Zorgdag

Na een gezamenlijk moment draaien de kinderen dan een hele dag mee met het personeel van het tehuis.

Door mee te helpen in de keuken, op het secretariaat, in de verzorging enz. leren de kinderen het werken en leven in een rust- en verzorgingstehuis voor ouderen door en door kennen. Doordat ze veel dingen mogen proberen kunnen ze zich nadien ook echt inleven in de ervaringen en de verhalen van de bewoners.

Deze zorgdag staat natuurlijk niet op zichzelf. Het is een hoogdag uit een project dat zowel binnen de school als binnen het WZC goed wordt voorbereid en naverwerkt.

Binnen dit deelproject willen we onze rusthuisbewoners laten kennismaken met de voor hen nog nagenoeg onbekende wereld van de multimedia en de nieuwe communicatietechnologie. De leerlingen van het 6de leerjaar van basisschool KOHa De 5-Sprong geven computerinitiatie (internet en e-mail) aan de bewoners van WZC Sint-Jozef (Moerzeke) onder leiding van hun leerkracht. Zo maken bewoners kennis met de PC en internet.

Een nieuwe wereld van communiceren gaat open en biedt tevens de mogelijkheid om nog vaker met hun kinderen, (achter)kleinkinderen en vrienden in contact te treden door te mailen of te chatten. Het kan de kloof van vereenzaming voor een stuk dichten, alsook een nieuwe uitdaging bieden voor onze rusthuisbewoners. Vrijwilliger en medewerkers ondersteunen de bewoners bij het inoefenen en bij het gebruik van de computer tijdens vastgelegde momenten.

De verschillende generaties (de bewoners van het rusthuis, de serviceflatbewoners en de kinderen van de school de 5-sprong) zijn door het intergenerationeel samenwerken elkaar meer gaan respecteren en hebben kennisgemaakt met elkaars leefwereld. Zij hebben ondervonden dat het gebruik van een computer hen nog dichter met elkaar in contact kan brengen. Hierbij houden ze rekening met elkaars mogelijkheden en beperkingen.

De leerlingen vinden het fantastisch dat de bewoners van het woonzorgcentrum met de computer willen leren werken. Zij tonen hen met veel enthousiasme wat je allemaal kan doen met de computer. Zij tonen hun kennis en coachen de deelnemers tijdens hun ontdekkingstocht in de wereld van de computer. De deelnemers en de leerlingen hebben samen een speciale band opgebouwd.