Activiteiten met jongeren, oma's en opa's

03/06/2017 - 19:13

Het intergenerationeel project met kleuters startte in 2000 met gezamenlijke turnmomenten. De praktijk bewees meteen het positieve van de samenwerking voor zowel voor de ouderen (oma’s en opa’s) als voor de kleuters. De effecten bleken zich bovendien niet te beperken tot het motorische, maar waren ook merkbaar op het vlak van het relationele, de omgang en betrokkenheid.

Activiteiten met kleuters, oma's en opa'sActiviteiten met jongeren, oma's en opa'sActiviteiten met jongeren, oma's en opa'sActiviteiten met jongeren, oma's en opa's

Meteen ondervonden zowel de school als het WZC hoe de beeldvorming bij alle betrokkenen veranderde. Betutteling maakte plaats voor coöperatief engagement. Achteraf is deze ommezwaai van enorm belang gebleken. Het was en is het ‘voedsel’ voor de dynamiek die de samenwerking drijft. Het turnen met kleuters, oma’s en opa’s loopt nog steeds. Elke bijeenkomst start met een welkomstritueel: het liedje ‘Goeiemorgen, morgen’ van Nicole en Hugo en een rondje ‘handjes schudden’. Dat zorgt voor herkenning, zowel bij de kleuters als bij de ouderen. Er wordt ook altijd gewerkt vanuit een fantasieverhaal. Dat vinden trouwens niet alleen de kleuters geweldig!

Al snel werden de intergenerationele activiteiten uitgebreid naar de lagere school. Dit resulteerde in een eerste groot project 'Van vingerverf tot kunstgebit', een project waar 3 weken gewerkt werd rond kunst en creativiteit. Het project was een groot succes al bleek wel dat 3 weken gevuld met activiteiten voor de bewoners fysiek zwaar werd. De volgende schooljaren werden de activiteiten daarom meer gespreid over het volledige schooljaar.

Na de activiteit nemen de kleuters of leerlingen de bewoners. Klik hier om een afscheidsmoment met kleuters te bekijken.