Coöperatief leren

04/06/2017 - 21:41

Omdat het niet altijd haalbaar is om iedereen bij alles te betrekken, kan je werken met een vaste groep bewoners. Dit zijn bewoners die het echt nog zien zitten om zeer regelmatig actief bezig te zijn met de kinderen.

Coöperatief leren

Zij werken nauw samen met een klas van het zesde leerjaar (of graadsklas van de derde graad). Samen vormen ze een ‘intergenerationele leergroep’. Deze groep werkt actief samen in de klas of in het woonzorgcentrum rond bepaalde thema’s. Zo werkten zij reeds rond ‘namen en bijnamen’, ‘dialecten in het dorp’, ‘vrede en oorlog’, ‘beroepen van vroeger en nu’, ‘humor’, ‘het menselijk lichaam’…

Daarbij bereiden zowel de ouderen, de kinderen als de leerkracht zich inhoudelijk sterk voor. De ouderen doen dat bijvoorbeeld binnen een praatgroep of door een film te bekijken (vb. de film ‘Der Untergang’ als voorbereiding op het thema ‘oorlog en vrede’) en door dingen op te zoeken.

Door middel van klasgesprekken, interviewvormen of proefondervindelijk experimenten worden de onderwerpen verder uitgediept.

In de klas zitten kinderen en bewoners soms ook samen aan de computer en doen ze samen opzoekingswerk. De oudere leert omgaan met moderne media, het kind deelt in de kennis en de levenservaring van de oudere.